top of page

טיולי חנוכה למדבר

עודכן: 26 בדצמ׳ 2019

לילה זרוע כוכבים במדבר. עמידה סביב המדורה, הלחיים משולהבות בחום, בגב צמרמורות של קור חודר לעצמות, נושך. חנוכיית שטח מאולתרת וסביבה מעגל חניכים גדול, שר ביחד. השכמה בחושך מלא המולה, יציאה לדרך עם אור ראשון שצובע אופק בגוון אפרפר.

אם כל אלו מוכרים לכם אתם וודאי יודעים שטיולים הם חלק מתנועת הנוער מאז הקמתה. הטיול הוא המקום שבו החניכים נפגשים עם הארץ והטבע באופן ישיר, נדרשים להתמודדות עם מרחק מהבית בתנאים לא נוחים, ונדרשים לעצמאות רבה. הם נדרשים לעזור אחד לשני, לפעול כקבוצה ולהתמודד עם סוגיות כמו בישול עצמאי על מדורה, שינה תחת כיפת השמיים, אתגר פיזי ועוד.

ובתוך הטיולים, עומד בגאון מסע חנוכה למדבר.

דווקא בשיאו של החורף, הזמן שבו אנחנו נוטים להסתגר בבתים ולהתכרבל בשמיכות, דווקא אז - אנחנו יוצאים לטייל במדבר. מבקשים לפגוש את הטבע בשיאו למרות האתגר של לילות במדבר הקר. בוגרי התנועה ברובם נדבקו ב"חיידק" האהבה לטיולים ולמדבר. תוכלו למצוא אותם בעונה זו של השנה "סוחבים" את המשפחה במעלה שבילים צרים אל תצפיות עוצרות נשימה שהיו שוות כל מאמץ. החינוך התנועתי הוא במידה רבה החינוך לטיולים בכלל, ולטיולי החורף במדבר בפרט.

הקשר בין התנועה למדבר הוא כמעט כדברי ימיה של התנועה עצמה. לפני 76 שנים, בחנוכה תש"ג, כשהידיעות על השואה הלכו וגברו, העפילו חניכי התנועה לפסגת מצדה באחד ממסעות החנוכה שנחקקו בזכרון, ונשאו איתם אבן גזית שעליה נחקקה כתובת הברית בין חניכי התנועה הארצישראלית למקורותיהם: "אם אשכח גולה תשכח ימיני".

מאז עשו מסעות חנוכה התנועתיים כברת דרך של השתנות. כבר לא סוחבים את כל הציוד על הגב, את הלינה המקפיאה מתחת לכיפת השמיים החליפה לינה בחממות שחניכי התנועה בונים יחד כדי להמנע מהסתגרות של כל חניך או שניים בתוך אוהל.

אבל המדבר הוא אותו מדבר, והתנועה היא אותה תנועה, וגם ההתבגרות, למרות פער הדורות, מתעצבת דרך המפגש ביניהם.

השנה תוכנן מסע חנוכה לאזור סדום. עקב מזג האוויר הסוער שונתה תכנית המסע והחניכים הגיעו לקיבוץ נערן, ביתה של התנועה. המסע החלופי בנערן כלל התנסויות כגון בנייה עמלנית, תחרות מדורות ועוד. בנוסף, החניכים שוחחו ועסקו בחג חנוכה, דרך סיפור המרד וסיפור חנה ושבעת בניה (הקשור בנושא התנועתי השנתי שהינו פמיניזם). בנוסף, התקיים טקס זכרון לנספות באסון צפית, המזכיר לכולנו שהמדבר בחורף אוצר לא רק יופי רב, אלא גם כוח עצום, כח שעלול לסכן חיים. מי שמיטיב לטייל עושה זאת באחריות רבה וכובד ראש. 

הטיול התנועתי הוא שיעור עוצמתי באהבת הארץ ונופיה, בחברות ומפגש, בהתמודדות עם איתני הטבע, ובזהירות ואחריות. אנחנו שמחים ונרגשים בכל דור של חניכים שלומד אותו.



bottom of page